Domů » Řemesla mají slibnou budoucnost
Nezařazené

Řemesla mají slibnou budoucnost

Současný pracovní trh je plný paradoxů. Mezi ty nejviditelnější patří akutní nedostatek řemeslníků, po jejichž práci je přitom enormní poptávka. Upozornila na to již analýza Asociace malých a středních podniků a živnostníků z roku 2016. Od té doby se toho příliš nezměnilo – mladí lidé přílišný zájem o řemesla a nejeví.

Co si veřejnost o řemeslech myslí?

V souvislosti s řemeslnými obory panuje názor, že čeští řemeslníci odvádějí dobrou práci. S výsledky je většina lidí spokojena a neváhá odborníkům adekvátně zaplatit. Ale i navzdory všeobecnému mínění, které se nese v duchu „řemeslo má zlaté dno“ není o povolání jako kovář, truhlář či sklář valný zájem.

O služby kterých řemeslníků je největší zájem?

Zákazníci nejčastěji potřebují instalatéra, elektrikáře, automechanika a zedníka. Následují profese jako kominík, truhlář, obkladač, topenář a opravář domácích spotřebičů.

U jakých oborů je situace kritická?

O tom, že „poptávka nekoresponduje s počty absolventů oborů. Zásadně klesá počet truhlářů a zedníků a některé další obory jsou na pokraji vymizení i přesto, že v budoucnu budou potřeba…“ hovořil již před lety někdejší předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků a pozdější ministr Karel Havlíček.

Průzkum ukázal, že k nejvíce ohroženým řemeslným oborům patří pokrývač (úbytek o 76 % absolventů), kameník (úbytek 82 %), autoelektrikář (úbytek 74 %), řezník-uzenář (úbytek 60 %) a truhlář (úbytek 49 %).

Velmi nízký zájem je také o obor čalouník. Přitom právě tento obor patří k nadprůměrně placeným. Vystudovat ho lze například na Střední škole průmyslové dopravní v Plzni. Čalounické potřeby lze nakoupit z pohodlí domova ve specializovaném eshopu calounickymaterial.cz.

Zmíněný eshop nabízí prodej molitanové pur pěny, potahové látky i veškerý čalounický materiál.

Zákazníci preferují živnostníky

Co se týče výběru, zhruba 60 % lidí využívá služeb řemeslníků-jednotlivců. Pro třetinu populace je ideální kompromis – některé zakázky lidé svěřují větším firmám, jiné drobným živnostníkům. Obvykle kontaktují řemeslníky v blízkosti bydliště (do cca 50 km) a až dvě třetiny české populace se nejdříve snaží získat kontakt v okruhu rodiny či blízkých známých.