Jak napsat úspěšný obchodní dopis

Obchodní korespondence je stále velmi důležitá, hlavně mezi velkými firmami. Z toho plynou i dotazy na to, jak napsat úspěšný obchodní dopis a jak by měl nejlépe vypadat. Společně s InternetovýmPoradcem přinášíme několik konkrétních tipů i pro vás samotné.

Pište někomu konkrétnímu

Oslovení je v obchodní korespondenci naprostý základ, a to bez ohledu na to, zda píšete prodejci oblečení a obuvi, nebo někomu jinému. Právě to, že ho přímo někomu adresujete, jasně ukazuje, že víte, kam, proč a komu píšete. Ideální je adresovat ho konkrétní osobě, která ho má dostat do ruky. Mělo by se nejlépe jednat o kompetentní osobu daného oddělení. Pokud osobu nezjistíte, je dobré adresovat ho alespoň osobě se zmíněním její funkce – která samozřejmě musí existovat.

V prvních větách se snažte zaujmout

Je to stejné, jako když vystupujete na veřejnosti. I zde je třeba své konkrétní posluchače něčím zaujmout a nalákat. A stejné je to v obchodní korespondenci. Nezačínejte hned monotónním běžným sdělením, ale něčím, co dotyčného naláká k tomu, aby váš dopis četl dále. Snažte se být kreativní, jelikož slova akce, nebo slovo zdarma už dnes nijak výrazně nezabírá a je spíše kontraproduktivní.

Buďte struční a jasní

Proč je obchodní dopis psán? Samozřejmě s cílem něco prodat. A to jak zboží, tak třeba i služby. I proto běžte rovnou k věci a snažte se o maximální stručnost. Jasně platí, že vaše hlavní nabídka by měla být vždy na první straně dopisu. Také není nutné příliš zabíhat do konkrétních detailů. U prvotní komunikace není důvod jimi zatěžovat. Pokud danou osobu zaujmete, sama se na ně později doptá.

Musí být bez chyb

Po napsání si dopis několikrát důkladně přečtěte. Měl by být zcela bez chyb. Pokud se na opravy necítíte, najměte si korektora. Není nic výjimečného, že dopis jako takový napíše odborník, který přesně ví co a komu nabídnout, a následně ho nechá zkontrolovat osobou, která dokonale zvládá pravopis. Toto funguje.

Publikováno: 22. 08. 2019 / Aktualizováno: 25. 06. 2023

Kategorie: Nezařazené

Autor: Hanka Zvěřinová