Kampaně RTB: Jak nakupovat reklamu v reálném čase a neplatnit přitom zbytečně

Představte si aukci, kde se každou vteřinu prodávají tisíce reklamních ploch. Nikdo neví předem, kolik zaplatí. Cena se tvoří okamžitě podle toho, kdo má větší zájem. A celý proces trvá méně než desetinu vteřiny. Tohle není sci-fi. Tohle je realita dnešního digitálního marketingu. Zatímco tradiční PPC Microsoft Ads fungují na principu klíčových slov a nastavených nabídek, RTB kampaně jdou ještě dál. Nakupují jednotlivé zobrazení reklamy v reálném čase, podle přesně definovaného publika.

Co vlastně znamená nakupovat reklamu v reálném čase

RTB je zkratka anglického Real-Time Bidding. Česky bychom to mohli volně přeložit jako dražba v reálném čase. Princip je jednoduchý: když někdo načte webovou stránku, systém okamžitě vyhodnotí, kdo je tento člověk. Jaké má zájmy. Co nedávno hledal. Kde se pohybuje. A pak se spustí bleskově rychlá aukce mezi inzerenty, kteří chtějí tomuto konkrétnímu člověku ukázat svou reklamu.

Vítěz aukce zaplatí jen o pár haléřů víc než druhý v pořadí. Jeho reklama se zobrazí. Celý proces proběhne rychleostí blesku, ještě než se stránka kompletně načte. Uživatel o ničem neví. Prostě vidí reklamu, která je pro něj relevantní.

Tady přichází na řadu kampaně RTB, které využívají právě tohoto mechanismu. Nejde o náhodu ani o plošné bombardování. Jde o chirurgickou přesnost.

Proč RTB změnilo pravidla hry

Dřív to fungovalo jednoduše. Koupil jste si reklamní plochu na webu za pevnou cenu. Zaplatili jste třeba padesát tisíc za měsíc. A doufali jste, že web navštíví správní lidé. Možná ano, možná ne. Riziko nesli hlavně inzerenti.

RTB tohle celé otočilo. Teď platíte jen za zobrazení lidem, kteří vás skutečně můžou zajímat. Žena ve čtyřiceti, která nedávno hledala kvalitní kosmetiku a žije v Praze? Chcete ji oslovit. Студент z Ostravy, který surfuje na herních webech? Ten vás nezajímá. A taky za něj neplatíte.

Efektivita skočila nahoru. Plýtvání dolů. Marketéři konečně získali nástroj, který jim dává kontrolu nad každou vyhozenou korunou.


Jak to vypadá v praxi

Majitel e-shopu s outdoorovým vybavením spustil klasickou displayovou kampaň. Bannery všude. Výsledek? Slabý. Klikací míra pod půl procenta. Konverze mizerné. Peníze zmizely, výsledky nepřišly.

Pak zkusil RTB. Zacílil na lidi mezi třiceti a padesáti lety, kteří navštěvují weby o turistice, četli články o vysokohorské turistice a v posledních třech měsících hledali cokoli spojeného s outdoorovými aktivitami. Najednou se klikací míra vyšplhala na tři procenta. Konverzní poměr narostl čtyřikrát. A to při nižších nákladech na zobrazení.

Nebo vezměte výrobce prémiových hodinek. Klasická reklama na zpravodajských portálech? Tisíce zobrazení, minimum prodejů. RTB kampaň zacílená na muže nad čtyřicet s vyšším příjmem, kteří navštěvují luxusní e-shopy a čtou časopisy o byznysu? Prodeje vyletěly.

Není to magie. Je to prostě lepší zacílení.

Data jsou páteř celého systému

RTB kampaně žijí z dat. Čím víc informací máte, tím přesněji můžete cílit. Systémy sbírají obrovské množství údajů o chování uživatelů. Které weby navštěvují. Co hledají. Jak dlouho na stránkách zůstávají. Co klikají. Co ignorují.

Tyto informace se pak používají k vytvoření profilů. Ne konkrétních jmen a adres. To by bylo nelegální. Ale obecných charakteristik. Tento člověk se zajímá o sport. Tamten o technologie. Tahle skupina nakupuje prémiové produkty. Tahle hledá slevy.

Inzerent pak řekne systému: chci oslovit ženy, které se zajímají o módu, nedávno navštívily konkurenční e-shop a žijí ve velkých městech. Systém tyto lidi najde. A reklamu jim ukáže.

Není RTB jako RTB

RTB kampaně můžete nastavit různými způsoby. Záleží na vašich cílích. Chcete budovat povědomí o značce? Zvolíte široké zacílení a zaměříte se na co nejvíc relevantních zobrazení. Chcete prodávat konkrétní produkt? Zúžíte cílovou skupinu a soustředíte se na lidi připravené nakoupit.

Můžete využít retargeting. To znamená, že se vaše reklama zobrazí lidem, kteří už váš web navštívili, ale nenakoupili. Připomenete se jim. Možná zapomněli. Možná ještě přemýšleli. Teď je dostanete zpátky.

Nebo můžete cílit na lookalike publikum. Systém vezme charakteristiky vašich nejlepších zákazníků a najde další lidi, kteří jsou jim podobní. Rozšíříte dosah, aniž byste ztratili relevanci.

Co RTB odlišuje od klasické PPC reklamy

PPC reklama, ať už na Seznamu, Googlu nebo v Microsoft Ads, funguje primárně na základě klíčových slov. Někdo něco hledá, vy se mu ukážete. Platíte za kliknutí. Je to skvělý nástroj pro zachycení poptávky, která už existuje.

RTB jde jiným směrem. Nezachytává existující poptávku. Vytváří ji. Oslovuje lidi, kteří zrovna nehledají, ale mohli by mít zájem. Dostanou reklamu, když surfují na svých oblíbených webech. Možná je to zaujme. Možná si na vás vzpomenou později.

Oba přístupy se doplňují. PPC chytá lidi na spodní části nákupního trychtýře. RTB pracuje s horní a střední částí. Kombinace obojího dává nejlepší výsledky.

Srovnání klíčových rozdílů

Charakteristika RTB kampaně Klasická PPC
Typ zacílení Podle chování a zájmů uživatelů Podle klíčových slov a vyhledávání
Cenový model CPM (cena za tisíc zobrazení) nebo CPC Především CPC (cena za kliknutí)
Místo zobrazení Široká síť webů a aplikací Vyhledávače a partnerské weby
Fáze nákupního trychtýře Horní a střední část (povědomí, zájem) Spodní část (rozhodování, nákup)
Rychlost optimalizace Okamžitá (v reálném čase) Průběžná (podle výsledků)
Datová náročnost Vysoká (potřeba rozsáhlých dat) Střední (klíčová slova a výkon)

Časté chyby, které vás můžou stát peníze

Mnoho firem skočí do RTB s představou, že stačí nahodit kampaň a peníze půjdou. Nefunguje to tak. První chyba: příliš široké zacílení. Chcete oslovit všechny, tak oslovíte nikoho. Výsledek? Utrácíte za zobrazení, která nic nepřinášejí.

Druhá past: ignorování dat. RTB kampaně generují obrovské množství informací. Které segmenty fungují. Které ne. Kdy je nejlepší čas na zobrazení. Která kreativa táhne. Kdo tyto údaje nesleduje a neoptimalizuje, házíte peníze oknem.

Třetí problém: špatná kreativa. I ta nejlepší zacílení nepomůže, když je váš banner nudný nebo nečitelný. Lidé ho prostě přehlédnou. RTB vám zajistí, že se reklama ukáže správným lidem. Ale vy musíte zajistit, aby stála za pohled.

Čtvrtá chyba: nerealistická očekávání. RTB není kouzelná hůlka. Potřebuje čas na sběr dat, optimalizaci a doladění. První týden nemusí vypadat skvěle. To je normální. Systém se učí, co funguje. Dejte mu prostor.


Kdy má RTB smysl a kdy ne

RTB kampaně nejsou pro každého. Pokud máte velmi úzké lokální publikum, může být levnější a efektivnější použít jiné nástroje. Pokud prodáváte něco velmi specifického s minimálním trhem, klasické vyhledávací kampaně vás dostou dál.

RTB dává smysl, když máte produkt nebo službu s širší cílovou skupinou. Když chcete budovat značku. Když potřebujete oslovit lidi, kteří o vás ještě neslyšeli. Když máte rozpočet na testování a optimalizaci.

Výborně funguje pro e-commerce. Pro firmy v konkurenčních odvětvích. Pro produkty, které vyžadují delší rozhodovací proces. Pro B2B firmy, které chtějí oslovit specifické pozice v konkrétních firmách.

Budoucnost už klepe na dveře

RTB se neustále vyvíjí. Přicházejí lepší algoritmy. Přesnější zacílení. Chytřejší optimalizace. Umělá inteligence začína hrát větší roli. Systémy se učí, co funguje, a automaticky to aplikují.

Zároveň přichází přísnější regulace ochrany osobních údajů. Konec cookies třetích stran. To změní pravidla hry. Ale neznamená to konec RTB. Jenom se změní způsob, jak se data sbírají a používají.

Firmy, které se na to připraví včas, budou mít výhodu. Ty, co zůstanou pozadu, zaplatí dřív či později.

Jak začít, když nevíte jak

RTB kampaně nejsou raketa na Mars, ale nejsou ani procházka růžovým sadem. Potřebují know-how, zkušenosti a čas. Můžete se to naučit sami. Bude vás to stát spoustu peněz na testování a pár zbytečných chyb.

Nebo můžete využít agenturu, která to umí. Například SEOconsult má s RTB kampaněmi letité zkušenosti a dokáže nastavit systém tak, aby vracel co nejvíc za každou investovanou korunu. Někdy je lepší nechat profesionály, aby udělali svou práci, a vy se můžete soustředit na to, co umíte nejlíp.

Závěrečné shrnutí

RTB kampaně změnily způsob, jakým se nakupuje online reklama. Přesnost. Efektivita. Kontrola. To jsou tři pilíře, na kterých stojí. Už nemusíte platit za zobrazení lidem, kteří se o vás nikdy nebudou zajímat. Můžete cílit přesně na ty správné lidi ve správný čas na správném místě.

Není to zaručená cesta k bohatství. Je to nástroj. Mocný nástroj. Ale jako každý nástroj, musíte ho umět používat. Data, optimalizace, testování. To všechno je součást hry. Kdo to zvládne, má obrovskou výhodu. Kdo ne, utrácí zbytečně.

Jedno je jisté: RTB nikam nezmizí. Naopak. Bude jen chytřejší, přesnější, efektivnější. Otázka není, jestli ho využít. Otázka zní, kdy začnete a jak dobře to uděláte.

Publikováno: 20. 10. 2025

Kategorie: Marketing